Kostanalys och Rådgivning

Hitta rätt bland alla råd

Känner du dig också vilsen bland alla dieter dagspressen hissar och dissar. Då kan vår kostrådgivning leda dig rätt. Vi jobbar stegvis med små förändringar som håller i längden. En kosthållning är inget som pågår i några veckor eller fram till sommaren, det är en livsstil. 

    Kostanalys

    I vår kostanalys får du på ett smart sätt fram styrkor och svagheter i din kost. Genom ett antal frågor och ett poängsystem blir det enkelt att se vilka förändringar som är viktigast för just dig. I analysen ingår rådgivning och ett dokument med rekommendationer för din framtida kost. 
    490:- (ca 60min) 

    Kostpaket Bas

    I vårt kostpaket bas får du hjälp med att hitta styrkor och svagheter i din kost genom en ordentlig kostanalys. Därefter tar vi tillsammans fram en plan för hur vi stegvis ska implementera förändringar i din kost i en lagom takt och med en röd tråd. Du får kontinuerlig uppföljning och specifika recept för dina behov och förutsättningar.

    • Kostanalys med detaljerad analys om hur hälsosam din kost är
    • Få reda på dina starka och svaga sidor i din kost
    • Kokbok med alla recept du behöver (värde 349kr)
    • Specifika recept till utvalda måltider och månadens mål
    • Stegvis planerad övergång från din nuvarande kost till en långsiktigt, hållbar och hälsosam kost
    • Onlineprogram för kontinuerlig uppföljning
    • Samtal för uppföljning och rådgivning 1 gång/månad (ca 30min)

    590:-/månad (minst 3 månader) 

    Kostpaket 6 månader

     

    I vårt 6 månaders kostprogram får du precis som i baspaketet hjälp med att hitta styrkor och svagheter i din kost. Därefter sätter vi en stegvis plan för att nå ditt slutmål där du får nya fokusområden varje månad. Då får tät kontakt med din coach med möjlighet till träff eller samtal varannan vecka. Dessutom ingår det en kroppsscanning (valfritt) 1 gång/månad för att nogrannt kunna följa din utveckling. Här kommer din coach också kontinuerligt läsa av din dagbok för att snabbt kunna ge stöttning eller göra förändringar i programmet när det behövs.


    • Kostanalys med detaljerad analys om hur hälsosam din kost är
    • Ta reda på dina starka och svaga sidor i din kost
    • Kokbok med alla recept du behöver (värde 349kr)
    • Specifika recept till utvalda måltider och månadens mål
    • Stegvis planerad övergång från din nuvarande kost till en långsiktigt hållbar och hälsosam kost (6 månaders program, finns möjlighet att förlänga)
    • Onlineprogram för kontinuerlig uppföljning
    • Samtal för uppföljning och rådgivning 2 gång/månad (ca 30-40min)
    • Obegränsad kontakt via mail
    • Kroppsscanning 1 gång per månad. (valfritt, mätning av fett och muskelmassa med ultraljudsteknik)

    990:-/månad (minst 6 månader) 

    Läs om hur Kari nådde sina fantastiska resultat

    13 kg lättare!

    Min kamp mot sockerberoendet! 

    Att leva hälsosamt är en utmaning för de allra flesta. Att bli av med de där extra kilona runt magen är något som många av oss kämpar med. Vetenskapen har gång på gång visar riskerna med övervikt och hur även små viktminskningar kan ha stora hälsovinster. Metoderna för att lyckas med att förändra sin livsstil är otaliga, men tyvärr är det få som klarar av att göra en långsiktigt hållbar livsstilsförändring som håller livet ut. Hos oss på 30K kan du få den hjälp du behöver för att på ett hållbart sätt förändra din livsstil.


    1. Datum vid start och slut: 17/11 2016 och 20/2 2017
    2. Startvikt och nuvarande vikt 96 kg och 83,1kg
    3. Testvärde 1: 2016 17/11 = 36ml/kg/min och 3.48L/min
    4. Testvärde 2: 2017 17/1 = 47ml/kg/min och 4.02L/min
    5. Målsättning: Under 79 kg efter 5 månader (1 maj 2017)

    Vad var din startvikt?
    96 kg, 17/11 2016

    Vikt idag?
    83,1kg, 20/2 2017, vilket är en viktnedgång på hela 12,9kg på 3 månader!

    Varför ville du gå ner i vikt?
    – Ville komma i form och tävla. Trivdes inte med mig själv viktmässigt, kom inte i mina kläder som jag kom i förut. Jag orkade inte gå uppför trappor, blev andfådd direkt vad jag än gjorde. Jag visste också vad jag har orkat med och klarat av tidigare vilket har varit frustrerande. Sedan så har mina barn velat att jag skulle tävla i cykling så att de har någon att heja på, men det är ju Inte så roligt att tävla och att komma överlägset sist och se ut som en köttbulle. Jag vill kunna prestera som jag gjort tidigare. Jag har också satt som mål att väga under 79kg före den 1 maj 2017, vilket är 17kg viktnedgång på drygt 5 månader. 

    Hur mycket har du vägt som mest tidigare?
    – För drygt ett år sedan vägde jag 100,4kg och började då att läsa på innehållsprodukter för att se hur mycket socker de innehöll och slutade med allt som innehöll mer än 5 % socker, gick då ner 10kg på 1 månad, men var då väldigt strikt. Jag gick även ca 2 timmar varje dag under denna period. 

    Vad hände sedan? 
    – Efter en månad, blev jag sjuk under en skidsemester med familjen. Jag fick då vara själv i stugan medan hela min familj åkte skidor, vilket inte var roligt. Jag började då att tröstäta och gick då snabbt upp en stor del av den vikt jag tidigare förlorat. Konkret, vad gjorde du för att lyckas gå ner 13 kg på 3 månader? – Jag minimerade sockerintaget, jag äter inget som innehåller mer än 5 % socker. Står det inte hur mycket det har så äter jag det inte. 

    Hur mycket socker åt du tidigare? – Jag åt stora mängder godis, åt godis för ca 200kr/vecka. Vilket är ca 3kg i veckan, vilket blir ca 400gram/dag. 

    Hur kändes det att äta så mycket godis? – Jag mådde ofta illa efter att ha ätit så mycket godis. Problemet är att när hjärnan, genom synen ser godis så vill min hjärna ha mer, trots att jag redan mår illa av allt godis jag ätit, hjärnan är alltså bra dum. Det svåra med sockret är att det finns gömt överallt, därför är det väldigt svårt att bli av med sockerberoendet. Jag tycker det är konstigt att socialstyrelsen inte gör något för att begränsa det. 

    Vad äter du nu i sockerväg?
    – Jag äter en tsk honung varje dag. Förutom det så har jag den senaste månaden också ätit mörk choklad men med minst 90 % kakao, trots att den haft 7,9 % socker, men tar dock endast 1 ruta. Annars så håller jag mig undan allt som har mer än 5 % tillsatt socker i sig. 

    Vad gjorde du förutom att minska sockret? 
    – Jag minskade också på mjölkdrickandet, jag drack tidigare ca 2 liter/dag. Nu dricker jag endast knappt en ½ liter. Jag har lite mjölk till flingorna och 1-2 glas mjölk på kvällen. Tidigare kunde jag dricka enorma mängder tillsammans med allt godis som jag åt. Nu dricker jag mer vatten istället. Jag tar ett stort glas vatten till eller efter maten. Jag har även en vattenflaska på jobbet, så jag dricker minst en liter under arbetsdagen. En annan förändring som jag gjort är att inte äta kvällsmaten så sent. Jag försöker att undvika att äta kvällsmat efter kl 19.00 medan jag tidigare åt mellan 21.00 – 22.00. Ytterligare en förändring som jag gjort är att jag inte småäter på kvällen framför tv:n, utan jag dricker då istället vatten 

    Av de förändringar du gjort, vad tror du har haft störst effekt? 
    – Utan tvekan är det min minskning av sockerintaget! Efter det är det min minskning av mjölkdrickandet. 

    Har du gjort någon förändringar kring träningen? 
    – Ja, nu tränar jag ett bålstabilitetsprogram som jag fått av min sjukgymnast på 30K. Det gör jag 3ggr/vecka, vilket tar 45-60min. Förutom det så cyklar jag 2-3ggr/vecka, där två av passen är intervaller i ca 60min och sedan ett längre pass på helgen på cykel som tar mellan 3½-4½ timme. Innan detta så gjorde jag ingenting regelbundet, jag spelade paintball ibland och cyklade ibland. 

    Vad har varit svårast med denna livsstilsförändring? 
    – “Sockret, alla dagar i veckan”. Jag känner fortfarande ett sug efter det. Jag får tänka att jag är en knarkare, jag måste vara ifrån sockret helt och hållet! 

    Vilka strategier har du för att inte falla tillbaka? 
    – Har egentligen ingen, men man måste ha rätt inställningen till socker om man tidigare varit beroende av det. “Man kan inte knarka lite, för då faller man dit” Man får likna sockerberoendet vid ett knarkmissbruk, det belönar ju också samma system i hjärnan! För någon dag sedan var jag på ett kalas och åt då lite kakor och glass vilket ledde till att hjärnan direkt fick ett starkt påtagligt sug efter mer, hjärnan försökte säga, “Ta bara lite till, det går bra”. Denna gång klarade jag att bara ta små mängder. 

    Har du haft några delmål? 
     Under 90 kg innan jul (1½månad) 
     Under 85kg innan min sjukgymnast kommer tillbaka (3 månader) 
     Under 79kg innan 1 maj (5 månader) 

    Vilka var de tydligaste effekterna av din livsstilsförändring? 
    – Största skillnad är att jag orkar mycket mera och att jag inte blir lika andfådd som tidigare. Jag sover även mycket bättre än tidigare. Har problem med sömnapné med andningsuppehåll som gör att jag vaknat på nätterna och inte får en sömn som gör mig utvilad. Nu vaknar jag inte längre på nätterna och känner mig mer utvilad på morgonen, så jag märker stor skillnad på min sömnkvalité. 

    Vilket råd skulle du ge till någon som skulle vilja gå ner i vikt eller göra en liknande livsstilsförändring? 
    1) Gör saker som är roligt och bra för dig. Det är inte bra om du tänker att nu måste jag till gymmet för att gå ner i vikt. Det är bättre att du tränar något som du gillar för då får du en dubbel belöning. Jag tycker t.ex. att gå till gymmet är väldigt tråkigt men tycker det är väldigt roligt att cykla, vilket jag också gör och ser fram emot. 
    2) Något jag också rekommenderar är att träna utomhus och speciellt att träna i naturen, springa, cykla eller promenera i frisk luft i naturen är underbart. 
    3) Det är också viktigt att ha ett tydligt mål, jag har nu anmält mig till 
    Vätternrundan så jag har ett mål att sträva efter. Det är viktigt att ha ett långsiktigt mål men det är också bra att ha regelbundna delmål så att man kan hålla fokuset uppe. 
    4) När det kommer till att väga sig, så är det nog bättre att väga sig en gång per vecka än varje dag som jag gjort, då ser du troligtvis en stadig viktnedgång och inte hur vikten far lite upp och ner, som du gör om du som jag väger dig varje dag. 
    5) Om man är sockerberoende, så måste du kolla på vad du köper i butiken, socker finns nästan i allting och för att lyckas sluta med ett sockerberoende så måste du hålla sockerintaget lågt. Så mitt råd är att inte äta något som innehåller mer än 5 % tillsatt socker. 
    6) Sist men inte minst så måste du inse att ingen diet fungerar. Du måste förstå att det är din livsstil som räknas. Det är hur du äter och hur du motionerar som avgör hur väl du kommer att lyckas! Den förståelsen är väldigt viktig! Bra citat från intervjun med Kari att ha på hemsida vid sidan mm: ”Otroligt viktigt att inse att ingen diet fungerar. Du måste förstå att det är din livsstil som räknas.” Kari ”Mitt råd är att inte äta något som innehåller mer än 5 % tillsatt socker.” Kari “Man får likna sockerberoendet vid ett knarkmissbruk, det belönar ju också samma system i hjärnan! Man kan inte knarka lite, för då faller man dit.” Kari ”Gör saker som är roligt och bra för dig. Det är inte bra om du tänker att nu måste jag till gymmet för att gå ner i vikt. Det är bättre att du tränar något som du gillar för då får du en dubbel belöning.” Kari 

    Skriven av: 
    Simon Karlsson, Livsstilscoach och Sjukgymnast 
    2017-03- 29